اگر قصد رشد دادن کسبوکارتان را دارید، باید زمان و پول کافی برای بازاریابی کنار بگذارید. البته سازمانهای بزرگی که از منابع کافی برخودارند، با مسالهی بخصوصی در این مورد مواجه نیستند و دغدغهی چندانی برای یافتن روشهای ارزان بازاریابی ندارند. این نوع کسب وکارها حتی ممکن است یک واحد مجزا و مجهز بازاریابی داشته باشند و یا میلیونها تومان بودجه را برای راهاندازی و ادارهی یک کمپین بازاریابی به شرکتهای ثالث اختصاص دهند.
اما اگر بودجهی کافی نداشته و با محدودیت زمانی برای بازاریابی روبرو باشید، چطور؟ آیا باید دست روی دست بگذارید و منتظر بمانید تا پول بیشتری وارد سازمانتان شود؟ البته که نه! در عوض، میتوانید کسب و کار خود را بدون صرف ریالی اضافهتر و به کمک ایدههای ارزان بازاریابی رونق دهید.
چه در یک میهمانی حضور داشته باشید یا در هواپیما بنشینید و در مسافرت باشید و چه در یک جلسهی مذاکرهی حرفهای حضور یابید، باید همیشه برای بازاریابی کسب و کار خود آمادگی داشته باشید. موثرترین راه برای بازاریابی ایدههای خود، مهارت در ارائهی به اصطلاح آسانسوری و توانمندی در متقاعد ساختن دیگران است. منظور از ارائهی آسانسوری، تبیین مختصر و مفید یک ایده و توانایی روشن کردن تمام منافع و جنبههای مهم آن ایده فقط طی ۱۰ تا ۳۰ ثانیه (مدتزمان تقریبی سوارشدن به آسانسور و پیاده شدن از آن) است. وجه تسمیهی این ارائهی آسانسوری از توانمندی در ارائهی قانعکنندهی یک ایده در مسیری به کوتاهی یک آسانسور میآید. بدیهی است که متقاعد کردن مردم در یک بازهی زمانی کوتاه، کار دشواری است. چرا که اکثر مردم نسبت به محیط خود بیتوجهاند و ممکن است براحتی نتوانید نظرشان را جلب کنید.
به گفتهی رابرت هرجاوک، کارآفرین و سرمایهگذار برنامهی مشهور تلویزیونی شارک تنک یا تُنگ کوسهها:
اگر بخت یارتان باشد تنها ۹۰ ثانیه فرصت دارید و اگر در این بازهی زمانی نتوانید طرف مقابل را با دیدگاهتان متقاعد کنید، احتمال موفقیت را از دست خوهید داد. ارائهی آمار و ارقام به نوبهی خود اهمیت دارد، اما تنها معیار ارائهی موفق نیست - بلکه باید به گونهای ایدههایتان را ارائه دهید که بازتابی از تخصصتان بوده و جوّ اعتماد را در میان طرفین ایجاد کند.
با این تفاسیر، چطور میتوان ارائهای درخور و متقاعدکننده داشت؟ کافی است که این مراحل را دنبال کنید:
اغلب اوقات زمانی که سخن از بازاریابی به میان میآید، ذهن ما ناخودآگاه به سمت کمپینهای بزرگ و در سطح کشوری معطوف میشود. اما گاهی باید در مقیاسی کوچکتر فکر کنیم و روندهای جاری در کف جامعهی خود را رصد کرده و به تناسب آن اقدام کنیم. آیا از پس هزینههای اسپانسری یک رویداد خیریه و پیادهروی عمومی یا حمایت مالی از یک لیگ کوچک محلی برمیآیید؟ آیا خیریه یا موسسهای عامالمنفعه سراغ دارید که بتوانید در آن به عنوان داوطلب فعالیت کنید؟ آیا میتوانید به کمک دیگر شرکتهای محلی، ترتیب یک میهمانی یا مراسم عمومی را بدهید؟ آیا میتوانید مجموعه کتابها یا اقلام تبلیغاتی مرتبطی مثل نشانگذار کتاب را به کتابخانهی محلی خود اهدا کنید؟ این قبیل اقدامات میتواند به ارتقای اعتبار و محبوبیت شما در جامعهی محلی منجر شود.
مشتریان ارجاعی، موثرترین و ارزانترین روش برای رونق یک کسب و کار جدید هستند. با این وجود، اغلب صاحبان کسبوکار مهارت لازم را در این زمینه ندارند. گاهی هم از ترس آنکه مشتریان فعلی دست رد به سینهی آنها بزنند، از مطرح کردن درخواست خود اجتناب میکنند.
خوشبختانه، راههای زیادی برای درخواست ارجاع وجود دارد. آن هم بدون آن که احساس ناخوشایند یا ناامیدکنندهای داشته باشید.
در ادامه به چند ایدهی ساده در این خصوص اشاره میکنیم :
شبکهسازی کلید موفقیت در کسبوکار است. بهعلاوه، شبکهسازی یکی از سریعترین، سادهترین و موثرترین راهها برای ایجاد ارتباطات معنیدار و سازنده است که میتواند به رونق روزافزون کسبوکار شما کمک کند. اگر تاکنون عضو یک شبکهی ارتباطی نبودهاید، وقتش رسیده که وارد مجامع صنفی یا اتاقهای بازرگانی شوید. همچنین میتوانید برای یافتن رویدادهای تخصصی در حوزهی فعالیت خود از سایتها و اپلیکیشنهای فعال در این زمینه استفاده کنید. بکوشید به عضویت مجامع حرفهای و سازمانها و انجمنهای صنفی و کارآفرینی درآیید.
سازمانهای محلی و منطقهای مانند اتاقهای بازرگانی، اغلب مجری برگزاری نشستها و نمایشگاههای تجاری در زمینههای تخصصی هستند. حالا که در زمینه ارائهی فروش مهارت دارید، پیش بروید و شرکت در این رویدادها را به تقویم خود اضافه کنید. همچنین از شرکت در نمایشگاههای صنعتی و تخصصی غافل نشوید. اما قبل از شرکت در نمایشگاه، شیوههای حضور موثر در این قبیل رویدادها را گردآوری و مطالعه کنید.
در هر کشوری از جمله ایران، ساز و کار خاصی برای ارزیابی جنبههای مختلف یک سازمان و اهدای جوایز به برترینهای هر بخش وجود دارد. جایزهی کنفرانس فناوریهای برندسازی، جایزهی کنگرهی سراسری نشان شایستهی ملی، جایزهی اجلاس سراسری رضایتمندی مشتری، گواهینامه همایش ملی کسبوکار، جایزهی جشنوارهی ملی فنآفرینی شیخ بهایی، جایزهی مدیریت فرآیند کسبوکار، جایزهی ملی تعالی سازمانی و جشنوارهی ملی قهرمانان صنعت ایران از جمله جوایز ایرانی است که به برترینهای هر حوزه اهدا میشود. این جوایز نه تنها نام کسبوکار شما را سر زبانها میاندازند، بلکه موجب افزایش اعتبار سازمانتان خواهند شد.
به نوشتهی رنزو کاستارلا از چهرههای مطرح در عرصهی کارآفرینی:
مردم چیزی را میخرند که بشناسند و آن را از کسی میخرند که به او اعتماد کنند. به همین دلیل، بازاریابی از طریق افراد تاثیرگذار (اینفلوئنسرمارکتینگ) در حال تبدیل شدن به یکی از محبوبترین استراتژیهای بازاریابی در دنیای مدرن است. افراد تاثیرگذار با استفاده از کانالهای دیجیتالی که در اختیار ما قرار دارد، میتوانند بهراحتی و تنها با لمس یک دکمه به معرفی محصولات و خدمات ما به میلیونها طرفدار خود بپردازند.
رنزو توصیه میکند که بجای کمیت و تعداد دنبالکنندگان چهرهها، روی کیفیت مخاطبان آنها حساب باز کنید. چرا که خروجی مخاطبان باکیفیت، نرخ تعامل بالاتر خواهد بود. علاوه بر این، باید مطمئن شوید که چهرهای را برای صنعت خود انتخاب کنید که بیشترین تناسب را با آن داشته باشد.
هنگامی که اینفلوئنسر مناسب با کسبوکار خود را شناسایی کردید، میتوانید تعدادی از محصولات یا خدمات خود را به رایگان و در ازای بررسی و معرفی از جانب آنها، در اختیارشان قرار دهید. این یک استراتژی بسیار محبوب و کاربردی است.
همکاری و مشارکت با سایر شرکتها در زمینهی ارائهی خدمات مکمل، راهکاری عالی برای معرفی کسبوکارتان به مخاطبان جدید است. میتوانید این هدف را از طریق روشهای آنلاین همکاری نظیر برگزاری وبینارهای مشترک یا میزبانی رویدادهای اختصاصی محقق کنید. در صورت مشارکت با یک کسبوکار محلی، میتوانید به سادگی کارتهای ویزیت، آگهیها یا بروشورهای خود را در محل فعالیت آنها قرار دهید و متقابلا شما نیز اقلام تبلیغاتی آنها را در محل خود داشته باشید.
باور کنید یا نه، بازاریابی تلفنی یا ایمیلمارکتینگ، همچنان روشی موثر برای مخاطبسازیاند و در عینحال هزینهی خاصی جز زمانی که صرف آن میکنید، روی دستتان نمیگذارند. اگر روی صندلی خود لم بدهید، کسی با شما تماس نخواهد گرفت. پس دست بهکار شده و خود به دنبال مشتری بروید.
برای جذب مشتری به این روش، باید نکاتی را رعایت کنید:
به جای آنکه فقط خودتان برای کسبوکارتان بازاریابی کنید، بخشی از این وظیفه را بر دوش واسطهها و فروشندگان قرار دهید. آنها در ازای دریافت حق کمیسیون برای فروش، برایتان مخاطبسازی و ایجاد مشتری میکنند. اگر این مسیر را برای رونق کسبوکارتان در پیش گرفتهاید، اطمینان یابید که ساختار قیمتگذاریتان بتواند هزینههای پورسانت و کمیسیونهای فروش را در تعیین بهای محصول لحاظ کند.
فرصتهای فراوانی برای صحبت کردن در برابر مخاطبان وجود دارد. کنفرانسهای صنعتی، سازمانهای عامالمنفعه، انجمنهای تجاری محلی، مدارس، دانشگاهها، شهرداریها و کتابخانهها معمولا از جمله مراکزی هستند که همواره نیاز به سخنران و مربی دارند. در نتیجه، میتوانید با ایراد سخنرانیهای سودمند و مرتبط، به ترویج برند خودو افزایش اعتبار و شهرتتان بپردازید.
اگر در حال حاضر هیچ فرصتی برای سخنرانی کردن در اختیارتان نیست، خودتان این موقعیت را ایجاد کنید. برای برگزاری یک رویداد یا میزبانی یک کلاس آموزشی رایگان در کتابخانهی عمومی، دانشگاه، سرای محله و حتی محل دفتر خود برنامهریزی کنید. سپس، تعدادی آگهی چاپ کنید و آنها را در تابلوهای اعلانات عمومی در مراکزی مانند کتابخانهها و یا فرهنگسراها قرار دهید.
اگر وبلاگ و یا سایتی به نام خود ندارید، دست از کار بکشید و به سرعت یک نام دامنه مناسب را به نام خود ثبت کنید. این سادهترین و در عین حال بهترین راه برای فروش محصولات و رونق کسبوکارتان است – و بهعلاوه هزینهی آنچنانی هم به شما تحمیل نخواهد کرد.
حال اگر آدم دست به قلمی نباشید چطور؟ خوب، این موضوع آن قدرها هم مهم نیست. چرا که مردم بالاخره به شما روی خواهند آورد، زیرا آنها همیشه به دنبال دریافت توصیهها و راهکارهای دیگران در مورد چگونگی ساختن یک زندگی بهتر برای خود هستند. علاوه بر این، کتابها، دورهها و مطالبی وجود دارد که میتوانند به شما در بهبود مهارت های نگارشی و روشهای بهینهی تولید محتوا کمک کنند.
برای وبلاگها و نشریات صنعتی که نویسندهی مهمان میپذیرند، مقالهنویسی کنید. به این ترتیب میتوانید در کنار وبلاگنویسی، تجربهی خود را به مخاطبان حرفهای و همصنفیهایتان نشان دهید. مهمتر از همه، این نشریات شما را به دامنه وسیعتری از مخاطبان ارتباط خواهند داد.
کمپینهای تبلیغاتی هزینهبرند و گران تمام میشوند. اما برخی از سرویسهای آنلاین بویژه در حوزهی دیجیتالمارکتینگ میتواند هزینهی اجرای این کمپینها را تا حد قابل توجهی کاهش دهد. با مطالعه آخرین رویدادها و ترندها در این حوزه، بکوشید بسترهای تبلیغاتی رایگان و کمهزینه را شناسایی و از آن استفاده کنید.