صفحات فروشگاهی اینستاگرام ایرانی در روزهای اخیر با زدن برچسب تگ روی محصولات خود مشکل دارند و هنوز مشخص نیست که این موضوع از سوی آمریکا محدودسازی شده و یا صرفا یک اشکال فنی است.
«رضا رشیدی» مدیر سایت فروشگاه اینستاگرام در گفتگو با دیجیاتو تاکید دارد که این موضوع از ۴ روز پیش آغاز شده و اعلام میکند که در همین چند روز هرچه درخواست برای تایید فروشگاهی شدن صفحات اینستاگرامی به فیس بوک فرستادند هم بیثمر باقی مانده است: «در صورتی که پیش از این معمولا تمامی درخواستها دو روزه رسیدگی میشدند ولی الان نزدیک به یک هفته هست که به درخواستها به دلایل نامعلومی رسیدگی نمیشود.»
او میگوید تیمشان بعد از بررسی چند مشکل به این نکته پی بردهاند که این موضوع صرفا از اپلیکیشن اینستاگرام بوده و از سمت فیس بوک مشکلی وجود ندارد: «همین موضوع را عجیبتر میکند و از طرفی ظن این موضوع که محدودیتی از سوی آمریکا صورت گرفته را کمتر میکند.»
به گفته رشیدی قابلیت تگ اینستاگرام از سپتامبر سال گذشته معرفی شد و در یک سری کشور خاص فعال است که روز به روز به تعداد آنها افزوده میشود:
«بریتانیا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا، سوئد، هلند، سوئیس، ایرلند، آفریقای جنوبی، بلژیک، اتریش، پرتغال، لهستان، یونان، قبرس، دانمارک، جمهوری چک، رومانی، نروژ، مجارستان، بلغارستان، کرواسی، فنلاند لتونی، لیتوانی، اسلوونی، لوکزامبورگ، برزیل، آرژانتین، مکزیک، پرو، اروگوئه، پاراگوئه، مالت، اکوادور، پاناما، بلیز، جمهوری دومینیکن، استرالیا، نیوزیلند، کره، ژاپن. در حال حاضر این قابلیت را دارند.»
مدیرعامل سایت فروشگاه اینستاگرام اظهار دارد با این وجود تیم آنها و برخی سایتهای بزرگ با دادن تغییراتی در آدرس فیس بوک یا اینستاگرام خود میتوانستند از این خدمات استفاده کنند.