از حدود 2 سال قبل گوگل آپدیت پیج رنک سایت ها را متوقف کرد.گوگل با این کارش در جستار سئو سایت شک و گمان هایی برپایی کرد.حرف و حدیث های زیادی محیط این موضوع وجود داشت که آیا آپدیت نشدن پیج رنک ها به معنی از بین رفتن تاثیر آن ها است؟
گوگل مقاله ای در این رابطه منتشر نکرد لغایت به دو قصد مهم برسد.اولین قصد که گوگل از چندین سال قبل به پیگیری آن بوده و البته در رسیدن به آن کاملا ناموفق،جلوگیری از خرید و فروش بک لینک است. در آموزش سئو وردپرس رایگان گوگل کوشش داشت با برپایی پوشیدن در تاثیر پیج رنک،وب مستر ها را از خرید زیاد بک لینک بترساند و از طرفی نمیخواست نشان دهد که تاثیری ندارد که بتواند سایت هایی که از این روش خویش را در رتبه بندی سایت ها بالا کشیده اند جریمه کند.اما قصد دوم را میتوان اینگونه گفت که گوگل نخواسته با حذف پیج رنک ها و اعلام نداشتن تاثیر،نقطه ناتوانی خویش در تشخیص سایت هایی که خرید و فروش بک لینک میکنند را نشانه دهد.
اما واقعیت این است که گوگل بعد از متوقف کردن آپدیت پیج رنک ها،تاثیر آن را به کلی از بین نبرد و چشم براه این بوده که فاکتور جامع تری را جایگزین آن کند.شاید علت صفر شدن پیج رنک ها نیز همین باشد.گوگل به فاکتور مد نظر خویش واصله است و حال که قاطعانه اقدام به حذف پیج رنک کرده است.
چیزی که فعلا میتوان فهمید این است که گوگل به هیچ عنوان تاثیر بک لینک را از بین نبرده است.این موضوع را از تغییر نکردن رتبه سایت ها در هفته های پسین میتوان فهمید.اما باید صبر کرد و دیدن گوگل چه فاکتورهایی را معیار توان بک لینک پیمان داده است